zaterdag 26 april 2008

26 april 2008

n nachtzoen van mijn moeder, dat is echt heel lang geleden!! ik slaap bij karim op de kamer, want die slaapt het langst en staat niet, zoals zijn 7 broers en zussen, alweer om half zeven in de huiskamer te roepen dat het ochtend is. karim is ook heel slim, hij is de enige die grapjes snapt. "morgenochtend als je wakker wordt wel zachtjes doen hoor else, niet karim wakker maken!" zegt mijn moeder tegen mij terwijl ze me instopt. gegniffel van onder de dekens aan de andere kant van de kamer. "karim wil altijd een beetje uitslapen, snap je, dus als je wil spelen moet je dat niet hier in de slaapkamer doen, snap je dat, else?" karim moet nu echt keihard lachen. de slimme stoere bouwvakker!

een ander wonderkind is yasmina. drie jaar oud en vloeiend in vier talen. het eerste wat ze tegen me zei nadat ze me een dikke bous op mijn wang had gegeven was: "ik zag net een hele dikke caterpillar!". en het handenklapspelletje, waarvoor bouteira toch 20 minuten nodig had om onder de knie te krijgen, snapte yasmina al na drie tellen. wijsneusje!

gisterochtend weer een grens verlegd: ben met een hele kleuterklas op stap geweest! (en ook met drie juffen, gelukkig). we gingen op bezoek bij de buren, die ongeveer 2km verderop de berg op in een klein zelfgemaakt huisje (van berkenbast, stammen en rietstengels) wonen, met hun 3 kinderen, schapen, hond en handjevol kippen. die mensen hebben echt niet veel maar hun huisje was prachtig: matten en tapijten op een vloer van aangestampte aarde, twee lage tafeltjes en wa kussens op de grond, in de hoek een stapel dekens en een kast met glimmend gepoetste glazen en bestek. en het allerprachtigste uitzicht dat je je voor kunt stellen.
daar kregen we potten vol met zoete muntthee, en heerlijke melloui (daar waren de kinderen met name erg enthousiast over - vierkante pannenkoekjes die uit verschillende dunne laagjes bestaan en echt Heel Erg Lekker zijn). en toen cola, en een soort cider voor de juffen en voor mij, en nog meer thee, en tajine met kip en olijven, en als toetje een hele grote schaal vermicelli met nootjes, suiker en kaneel (seffi). en toen met 25 kindjes de berg weer af...

nu wacht ik op de bus naar marrakesh, over een half uurtje gaan we. nog even een glaasje sinaasappelsap halen (wordt geperst waar je bij staat) en wat brood en lavachequirit voor als ik honger krijg. en dan 7 uur lang in de bus mijn ogen uitkijken!

salama voor nu,
else

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi! Leuk om te lezen dat je Blog nog steeds actief is, zelfs in Zeer Gecivilseerde Plaatsen in De Wereld, waar Iemanden zoals ik natuurlijk nooit durven komen:-)
Nee, ik zaag plintjes op Hemelvaart, en dat gaat me slecht af, dus vandaar dat ik dan graag even Virtuelen Reizen maak langs andermans belevenissen. Veel plezier nog!

X