dinsdag 16 december 2003

(Nog 4 nachtjes slapen!)

Lief Blog,

Ben vandaag een beetje slaperig. Dat komt omdat ik nog lang niet was uitgeslapen om 11 uur vanochtend... maar er ligt weer een enorme verse berg boeken, artikelen en aantekeningen op mijn bureau en de naam 'Guerrieri' spookt onheilspellend door mijn hoofd, dus ben onder luid protest en gemopper toch maar aan de slag gegaan. Niet veel verder gekomen, alleen.
Het is een beetje mistig in mijn hersenen vanwege de lekkere wijn en de wodka en de vreselijk lekkere pierogi die ik gisteren met Erik heb genuttigd in Spurka en Spilka, twee hippe cafes / restaurants die met Sparka samen het illustere trio "Sparka, Spulka, Spilka" vormen. Dus. Lekker Nederlands gepraat de hele dag! Dat was zeer geslaagd...

Wat minder geslaagd was, was het feit dat we behoorlijk te grazen zijn genomen door twee kaartjescontroleurs in de tram, die eruit zagen alsof je maar beter geen ruzie met ze kon maken. Erik en ik waren geheel zorgeloos in de tram gaan zitten in de veronderstelling dat onze metrokaartjes ook daar geldig waren, maar dat was dus niet zo. Dat werd betalen. Dat vonden de controleurs ook. Nu moet ik er voor het contrast nog even bij vermelden dat een tramkaartje hier 3 zloty ofzo kost.
"Zestentachtig zloty en veertig groszy, graag, " zei de controleur.
"Wat????" zeiden Erik en ik, "per persoon???" "Ja, per persoon" zei de controleur.
Ik en mijn brother in crime keken elkaar vol ongeloof aan. Dat hielp, want de controleur zei: "Nou ja, doe maar zesentachtig zloty en veertig groszy voor jullie samen."
Riekt dat naar willekeur, or what???
Verder wisten we ze nog duidelijk te maken dat we studenten waren. "Dan wordt het vijfentachtig zloty, graag". Anderhalve zloty eraf! Tsjakkaaa!
Ik geloof er he-le-maal niks van!!!! Maar zoals ik al zei zagen beide meneren er vrij sterk en nasty uit, dus we hebben verder niet geprotesteerd.

Ik wil hier nu wel even van de gelegenheid gebruik maken om te zeggen dat, mocht het in Nederland op een referendum over toetreding van Polen tot de EU aankomen, dat ik dan dus 'nee!' stem.
Ze zorgen er eerst maar eens voor dat ze dat boetesysteem op orde krijgen!! En de post ook, potverdorie!!!
Er zijn naar mij drie pakjes verstuurd en er is er geen enkele aangekomen!!!! Terwijl mijn collegae hier aan de lopende band probleemloos en soepeltjes pakjes in ontvangst mogen nemen.
Het is niet eerlijk !!!

Dan wil ik voor de volledigheid nog ff vermelden dat ik er erg naar uitzie om over 4 nachtjes en 4-en-een-halve dag
Nederlandwaards te keren!!!

Nu weer terug naar de Europese economie in het algemeen en het stabiliteitspact in het bijzonder.
Reken maar dat de Politics ditmaal ruimschoots vertegenwoordigd zijn!

Ciao!
- Else

Geen opmerkingen: