dinsdag 10 februari 2004

Lief Blog,

Even snel een klein verslagje van vandaag, want ik ga zo poolen met Ania... dus heb niet zoveel tijd.
Vroeg opgestaan dankzij het telefoontje van buurman Thomas (zo'n wake up call systeem is blijkbaar echt noodzakelijk voor mij - het is schandalig). 's Ochtends fijn college geskipt, want ik was zo gezellig met Jasper aan het msnnen...

En toen kregen we hoog bezoek, iedereen weer strak in pak en de haren in de krul, want Abdullah Gul, de Turkse minister van Buitenlandse Zaken, kwam speechen. Een weinig verrassend betoog over alle pijnlijke maatregelen die Turkije vol goede moed neemt om bij de EU te mogen... maar toen mochten en vragen gesteld worden en werd het vuurwerk!

Eerste vraag natuurlijk meteen over de situatie op Cyprus, tweede vraag over de Koerden, derde vraag: "wat nou als Turkije niet bij de EU mag??", vierde vraag weer over de Koerden en tenslotte nog een vraag over de situatie op Cyprus, die echter ditmaal werd gesteld door mevrouw de Ambassadrice van Cyprus, die duidelijk een giftige bui had en geen zin had in politiek correcte onzin. Toen het antwoord van de minister haar niet zinde, verliet ze zeer pontificaal de zaal.
Statement!!! Wow, dat knetterde zeg.

Ik had wel een beetje last van plaatsvervangende schaamte, er was niemand die de beste man complimenteerde met zijn mooie land, cultuur, taal, niemand die hem feliciteerde met het feit dat 30.000 pagina's acquis communauitaire redelijk succesvol zijn geimplementeerd, niemand die zei: ga zo door, het is een mooi begin dat Koerden les mogen krijgen in hun eigen taal.... en dat jullie werken aan een 'echte' democratie.....
Met name de Polen stelden mij een beetje teleur, die gedroegen zich zooooo arrogant! Ik dacht bij mezelf: volgens mij zijn jullie vooralsnog zelf ook geen lid van de EU.....

Oh well.

's Middags fijn college gehad over de geschiedenis van Midden- en Zuidoost-Europa, dat werd ook al ruzie, want iedereen voelde zich bij alles wat werd gezegd in zijn nationale eer aangetast. Toppunt was de discussie over Moldova en of Moldaviers wel of niet terecht soms tot het edele volk der Roemenen worden gerekend, en het Roemeense meisje dat uitriep: "Ze spreken dezelfde taal! Natuurlijk zijn het Roemenen!". Daar was onze Moldavier het uiteraard zeer mee oneens.....

Ik vind dat alle geschiedenisboekjes op het kampvuur mogen!

Nu maar eens poolen,
Veel liefs,
- Else

Geen opmerkingen: