zondag 11 januari 2004

Lief Blog,

Vrijdagavond -halverwege het Nordic National Day feest - heb ik iets gedaan waarvan ik nooit had gedacht dat ik het zou doen: drie kwartier in de sauna zitten, vervolgens hard naar buiten rennen, in de sneeuw liggen en sneeuwengeltjes maken.. en dan weer heel snel terug de sauna in. Of het gezond was moet nog blijken - ben vooralsnog niet ziek, niet eens verkouden!- maar leuk was het in ieder geval! Echt nooooit gedacht dat ik dat zou doen... en het was niet eens zo heel erg koud!!
De sneeuwengeltjescompetitie heb ik helaas niet gewonnen, sommige mensen maakten echt heel fantasierijke figuurtjes, tegen die Scandinavische profs kan ik natuurlijk niet op...

Verder heb ik ontdekt dat Finnen er nogal vreemde gewoontes op na houden: ze meppen elkaar op de rug met bosjes berkentwijgen terwijl ze in de sauna zitten... rook echt heerlijk! En tenslotte heb ik uitgevonden wat er gebeurt als je bier op de hete kooltjes giet: dan ruikt de hele sauna binnen een paar seconden naar geroosterd brood!!

Zaterdag heb ik eigenlijk alleen maar geluierd en tv gekeken: ZDF zond het EK schaatsen in Heerenveen uit! Weinig Nederlanders in beeld natuurlijk, maar toch heel erg heimisch allemaal.
Vandaag hetzelfde gedaan, niet veel dus... hoewel ik tussen de schaatsbedrijven door nog wel wat heb gelezen in het meest pessimistische boek dat ik ooit in mijn handen heb gehad: The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order van Samuel P. Huntington, vol doemgedachten over een donkere toekomst voor de wereld: de wereld is er na het einde van de Koude Oorlog niet bepaald stabieler op geworden, oorlogen krijgen steeds meer een cultureel en ethnisch karakter, etc....
Erg gaaf om te lezen, hoor. Maar een beetje overdreven en nogal kort door de bocht als je het mij vraagt. In ieder geval geef ik de voorkeur aan een minder zwartgallig toekomstpersectief.

Else


Geen opmerkingen: